fredag 12 juni 2009

Angående Rambo's 0:a!

Jag har fått svar från SKK, ett ganska långt mail och även bilaga med de rasspecifika domareanvisningarna. Ett trevligt mail för all del men det kommer att bli/är tydligen helt OK för domare att agera veterinärer och använda veterinärtermer i sin kritik. Här är några rader ur mailet: "Principen att domare inte ska använda veterinärmedicinska termer är riktig. För mycket skinn är inte heller detsamma som sjukdom. När det gäller chow chow står dock "entropion" omnämnt i rasstandarden vilket gör att domare också kan komma att använda den termen." Ni som vill veta mer om detta, maila gärna mig. Detta är helt j-a otroligt, vad jag förstod det, så i förebyggande syfte för att en chow har skinn över ögonen så kan detta leda till besvär/entropion(någon gång i livet, enligt anvisningarna) så det känns som att Rambo fick diagnosen entropion på utställningen för att domaren den dagen såg att han skulle få det i framtiden!!! Han har inga blöta ögon och han är inte irriterad eller kniper med ögonen. Tur att så många har sett honom så jag slipper vara orolig för att folk ska tro att han har det. Det enda som händer här är att Rambo kommer inte ut på utställningar och får någon 0:a något mer för jag kommer inte att ställa ut honom på ett långt-långt tag men vi kommer heller inte att operera skinn över ögonen för att han ska passa domare-kåren när han inte har något problem. Detta gäller inte bara skinn över ögonen utan mycket mer....... Alla som råkar ut för något måste skriva till SKK så att de får veta hur det ligger till. Vi ska inte behöva vara rädda för 0:or eller andra konstigheter när vi vill visa upp vår underbara ras och de individer som det inte är fel på och vad ska allt detta hjälpa rasen för om folk sluta ställa ut sina hundar. Detta gäller inte bara chowchow utan det finns fler raser på listan. Jag tycker i alla fall inte att detta är okej. Bara tråkigt och ledsamt. Jag vill kunna ställa vilken av mina hundar jag vill. Man ska inte ens behöva tänka på vem man ska ställa ut för vilken domare. Även fast det många ggr är en smaksak men det är en annan sak.....

Inga kommentarer: