onsdag 24 juni 2009

Commitment's Calvin Klein's röngtenresultat

Så har Leo's röngtenresultat kommit. HD A och AD 3(kraftigt). Inte det roligaste armbågsresultatet när man tittar på papperet men jag pratade med Carina igår och Leo har inga som helst problem med hälta eller annat utan han lever och mår bra. Carina sa att Leos enda problem just nu var värmen. Det vi konstaterade bägge två är att det är synd att den här snygga röda hanen inte kan gå i avel som är en stor, alldeles lagom kille med en fantastiskt vacker röd färg, men det viktigaste är att han inte har ont och just nu finns inga tecken på någon smärta någonstans. När man röngtar en hund och får ett "dåligt" resultat så betyder inte det att hunden blir halt eller måste avlivas när papperet kommer hem i brevlådan. Man har samma hund som innan röngten och jag brukar säga att "lägg undan papperet och titta på individen i fråga". Det är inte säkert att den någonsin blir att halta. Det går att förebygga med tex glucosamin och hunden kan leva ett helt normalt hundliv i alla fall. Carina(Leos matte) har kollat upp massor på internet så jag kommer att få lära mig massor av detta. Jag kommer att sätta lite tips om detta på bloggen senare, om hur man kan förebygga smärta mm. Man vet att artros är ärftligt men man kan inte säga hur arvsgången går. I den "friaste HD/AD" kombination så kan helt plötsligt kraftiga HD/AD fel dyka upp. Samtidigt så i en kombination med tex. HD:A och någon form av pålagringar på armbågarna så kan det bli fria också. Sedan består inte en hund av bara höfter och armbågar. Det finns också andra problem att brottas med när det gäller chowchow lika som andra raser har sina problem. En god relation mellan valpköpare och uppfödare lär oss massor och som uppfödare så blir man aldrig fullärd. En av mina uppfödare har haft rasen långt över 20 år och hon sa till mig att det kommer alltid något nytt att lära sig. En frisk hund utan AD/HD kan också halta och detta kan tex. vara någon annan led som inte är som den ska, så det finns massor att arbeta med och med valpköpares hjälp och engagemang så har uppfödaren något att gå på. För vi vill alla ha vår underbara ras kvar och att den ska få vara så frisk som det bara går. Tack än en gång till alla mina valpköpare som röngtat sina Commitment's chowar!

Inga kommentarer: