söndag 26 juli 2009

Priscilla har varit sjuk

Vår lilla Priscilla blev sjuk här i fredags kväll. Det började med att vi såg att hon var allmänt moloken, såg nästan ut som hon var lite yr också. Hon drack väldigt mycket vatten, sedan spydde hon upp en massa tjockt slem, precis som om hon hade blivit förgiftad av någonting. Jag tog tempen på henne och det visade sig att hon hade 40 grader och det är inte bra. Jag ringde djursjukhuset om råd och Annika på Nellwood's(hon har läst djursjukvård) och då hade jag redan gett Priscilla cortison tabletter och en halv magnecyl för att få ner febern. Vi har långt att åka om vi skulle behöva i väg så det är alltid bra att ha lilla djurapoteket hemma i skåpet. Djursjukhuset sa att jag gjort helt rätt och att hon säkerligen blivit antingen ormbiten, getingstucken eller kanske till och med slickat på en groda/padda och att det var ingen ide' att åka till dem på en gång för de hade gjort precis samma sak som jag redan gjort. Efter en timme så hade febern börjat gå ner och dagen efter var hon helt återställd.... som tur var... Tänk på att alltid ha ett litet apotek för djuren hemma för man vet aldrig vad de hittar på eller vad som händer och det kan vara räddningen om man har långt till veterinären. Priscilla mår i alla fall bra nu men hon mådde riktigt dåligt på fredag kväll. Allt sånt här händer också när det är sena kvällar eller helger så det kan också vara svårt att få tag på en veterinär.

Inga kommentarer: