måndag 28 september 2009

2-dagars utställning i Sundsvall till helgen

Vi har haft det ganska körigt hemma här under ca.3 veckor med allt vad ni redan läst; löptikar, hundslagsmål mm, samtidigt som jag håller på att lära mig nya arbetsuppgifter på mitt jobb och sedan jobbat övertid varenda helg när jag inte varit på hundutställning. Igår badade jag och Marcus 5 av våra 6 hundar. Så Dylan och Priscilla är klara för en 2 dagars utställning i Sundsvall. Ska bli spännande att se hur allt går denna gång. Ena dagen har SSUK(Svenska Spets och Urhundsklubben-) utställning och den är andra dagen är det en SKK(Svenska Kennelklubben-) utställning. Hemma här flyttar Marcus syster in med familj för att ta hand om resten av "ligan" när vi far bort. Skönt att kunna ha sådana snälla människor som kan ställa upp någon gång ibland och hjälpa till så man kan åka i väg hemifrån båda två. Skulle aldrig tänka tanken att ta med mig 6 hundar på en utställning. Man ska hinna se något också och njuta av tillvaron med trevliga människor. Mer info kommer om detta efter helgen...... Här är då alla hundar tillsammans igen efter galenskaperna och det fungerar bra. Dylan slänger ett ont öga på Rambo men han bara nonchalerar honom nu. Löpen är över och det vet Rambo som redan har utsett sig till cassanova i det här huset och blivit en riktig man. Varför bråka med en "fjant" om ingenting. Frasse är inte den som gillar att bada och bli ren. Han var riktigt förbannad igår när vi badade honom så vi fick vara två inne i badrummet. Konstigt hur det är med tanke på att ena dagen går det bra att bada i varenda dypöl man ser, men när man ska bada med schampo och få lukta gott så passar det inte. Dylan fäller något enormt med päls nu och efter badet igår så trodde jag att han skulle bli pälslös på sidorna men han är riktigt fin nu och har börjat äta igen efter att tikarna slutat löpa som tur är, annars har han blivit så mager till utställningen så vi hade nog fått tänka på att strukit honom ur listan. Priscilla är lika fin som vanligt, torr och fin i ögonen är hon också. Hon var ganska blöt i ögonen en lång stund efter att hon löpt men nu är hon bättre än någonsin. Hon fäller lagom med päls än så länge och hon har en väldigt tjock päls så det märks inte det lilla hon fäller ur än så länge. Rambo-gubben har vi ju badat så gott som dagligen sen 3 veckor tillbaka med ett specialschampo som tar död på bakterier och svampinfektioner i huden och han är mycket piggare och jag tycker mig kunna se och känna att pälsen kommer sakta men säkert tillbaka på han nerrakade kropp. Jag sparade huvudet, benen, ryggraden och svansen med päls. Det var det enda sättet för att kunna kurera honom för svaminfektionen. Annars har säkert fukt stannat i hans päls efter allt badande och schampot har inte gett någon effekt. Snoppen spolar vi också fortfarande på honom varannan dag nu. Corina badades också och nu när utställningssäsongen är över är hon som bäst i päls-typiskt. Hon är kolandes svart och fantastiskt vacker och graciös. Corina är verkligen en jätte fin stor modell på tik och hon är väldigt sund och fin. Hoppas innerligt att hon kommer att vara dräktig med Rambo. Kickan badade jag av för en vecka sedan och det slutade med vattensvans( en svansförlamning) så den hängde rakt ner men är nu åter på ryggen igen. Jag har aldrig varit med om detta på en chowchow. Man har hört retrevier raser får ofta det och även andra raser men det brukar komma när de badat kallt i någon bäck eller sjö. Kickan badade varmt och var inte ens ute något speciellt efter badet för det börjar bli kyligt i luften här men fick detta i alla fall. Så ser det ut här än så länge...... Bilden är på en av våra egna uppfödda valpar ur Kickan-Douglas kullen(tagen i april-08). Vi hoppas att vi får fulla golvet med "puppisar" i november. Det är så underbart roligt och spännande!

Inga kommentarer: