söndag 13 juni 2010

Nu har det hänt igen....

Nu har det hänt igen på en utställning i Vännäs att 0:or har delats ut till två chowchow som inte förtjänar dem alls. Allt för det rasspecifika domareanvisningar om överdrifter hos chowchow.
Jag själv har råkat ut för detta när jag ställde Rambo förra våren och vi åkte ut med en 0:a för att domaren ansåg att han hade så mycket skinn i sitt ansikte att han hade/eller skulle få entropion.
Rambo har fortfarande INTE entropion trots att han har skinn i ansiktet och har heller aldrig varit opererad för detta. Hans ögon är torra och vackra.
Denna gång har två sunda chowchow åkt ut med 0:or för att de har för raka bakben!!!!
En av dessa chowchow har även tagit CERT och blivit BIR på en annan utställning och är en bland de sundaste chowchow jag vet och är en bra förebild för rasen.
Jag blir så upprörd så man undrar nästan om man ska våga ställa ut sin chowchow någon mer gång. Det är nog många som till slut inte kommer att besöka en utställning pga av detta med sin chowchow och då tror jag inte att syftet med de rasspecifika domareanvisningarna blir till fördel för rasen i alla fall i slutändan.
Denna domare dömer även på världsutställningen i Danmark nu under midsommarhelgen.
Man kan ta en 2:a och till och med en 3:a men en 0:a....
Det här är så överdrivet så jag blir arg bara jag tänker på det. Hur ska detta sluta?
Det är bra att dessa anvisningar finns men det ska inte gå till överdrift. *suck*

På bilden har ni min goa' Rambo med skinn i ansiktet men ingen entropion.



1 kommentar:

Alexandra sa...

Hej! Jag brukar följa din blogg ofta och tycker den är jättebra. Jag har själv en chow på fem månader. Jag ville maila dig men jag förstår inte riktigt hur man gör via outlook. Jag är så orolig för min lille kille. Jag bor i rumänien nu och har därför en rumänsk veterinär och jag är orolig att Yoda(min hund) blivit felbehandlad. Igår fick han en allergisk reaktion (antagligen mot glass) och vi åkte in till veterinären som rakade bort hans päls och sprutade antibakteriellt på hans väldigt röda utslag runt halsen. Sedan fick han en antibiotika spruta och vi ska ge honom antibiotika i maten nu under en vecka. Men idag är han mycket sämre. Han sitter bara i hörnet här hemma med halvöppna ögon och orkar ingenting. Bakbenen darrar och han gnyr för att han har ont. Han har inte sovit på ett dygn nu. Har du något tips? Har dina hundar haft allergiska reaktioner och vad gjorde du? Jag blir så tacksam för svar! Hoppas du får en fin dag