fredag 10 december 2010

Kastrering?????

Rambo har som sagt och som alla vet ingen päls på kroppen.
Vi fick tre alternativ för att han ska få tillbaka sin päls som vi har och håller på med det första alternativet som var att ge honom ett hormon som veterinären tror att han saknar. Detta är det lindrigaste alternativet som ger minst biverkningar... men det hjälper inte som vi hade hoppas på.

 Hudbiopsi är tagen på honom och den visar INTE på en enda hudsjukdom, sköldkörtelprov är taget och värderna är hur bra som helst. Rambo mår bra förutom att han tycker det är besvärligt att vara utan päls. Nu när vi har det så kallt så är det inte att tänka på en normal promenad utan ut och in i korta stunder så han inte fryser eller förfryser sig. Han har kläder vi tar på honom så fort han ska utanför dörren.
Nu har jag bara 1 alternativ kvar och det blir att kastrera honom och hoppas att han svarar på det. Många hanhundar svarar bra på kastrering men det är ingen garanti.
Det finns ytterligare ett alternativ och det är att ge honom cellgifter men dessa ger mycket biverkningar och vi måste gå på kontroller hela tiden och det har jag bestämt sagt i från.

Det är såna här gånger som jag ofta funderar vad som är en frisk hund....
Rambo är friröntgad, frisk för övrigt på alla sätt och vis hittills, men vad hade jag för glädje över att man äntligen får ha en friröntgad hanhund hemma på min egen kennel som man hade drömmar om att använda i sin egen uppfödning, som dessutom är så snäll och trevlig och när han hade päls så var han suveränt snygg. Vad är fel med Rambo? Ett mysterium för både veterinärer, för mig och för andra uppfödare.
Jag har fått många fina tips... Tack så mycket för alla svar!
För det är verkligen ett elände när man inte har en diagnos och kan sätta in rätt behandling om det finns en behandlingen som fungerar vill säga. Det här är nackdelen med att Rambos hudbiopsier inte visade ett enda fel på honom. Nu har jag i alla fall i samråd med veterinär beslutat om att kastrera honom så han kan leva ett normalt hundliv om han svarar på kastreringen vill säga och pälsen kommer tillbaka.
 Håll tummarna hårt för oss!
En frisk hund för mig..... Är den hunden som man inte behöver åka till veterinären med...
Om det inte är vaccinationer och lättare saker.

Ni som köper en chowchow och de blir sjuka på något vis.
Prata med er uppfödare så att den vet om allt som händer med hunden ni köpt.
Det är så viktigt för uppfödaren att få veta vad det blir och om det blir
  fel och defekter och vad som dyker upp, så man klura ut vad man ska göra åt det.
Vi kan aldrig komma tillrätta med problem och avla för en friskare ras om man inte pratar om problemen och hjälper varandra att lösa dem.
Ingen uppfödare vill sälja en sjuk hund men tyvärr så ser man inte om det blir fel senare i livet när man veterinärbesiktar dem vid 8 veckor och när fel dyker upp så är det inte speciellt roligt för någon...

Jag kommer att skriva vidare här i bloggen om vad som händer med Rambo...
Nu sluter jag bara ögonen och ber att allt ska ordna sig får vår super chow!
Som sagt... Håll tummarna hårt för Rambo- Han kommer att behöva det och vi med...

4 kommentarer:

Erik Jansson sa...

Stackarn, han som är så otroligt fin, hoppas det ordnar sig.

Erik

Alexandra sa...

Jag känner för er och Rambo! Håller tummar och tår för att kastreringen ska ge resultat. Jag förstår din oro och frustration då jag själv blir helt ifrån mig för minsta lilla när det gäller min älskade Chow. Många kramar till er!

Elin Adersson sa...

Hej! jag har letat efter en "chow-blogg" att följa länge men inte hittat någon och tillslut hittade jag din. Och jag måste säga att Rambo är en av de sötaste hundar jag någonsin har sett! Tråkigt att det skulle bli så här och jag håller tummarna att han kommer att få sin päls tillbaka efter kastreringen!mvh/Elin

Anna-Lena sa...

Jag är verkligen frustrerad över detta och när det inte finns en diagnos eller annat som kan tala om varför det blir så här.. Jag har gjort allt jag kunnat för att forska i detta, tät kontakt med veterinärer som är experter inom området, läst allt jag kunnat i både böcker och på nätet.
Rambo är en hane som skulle kunnat tillföra så mycket bra i aveln, han är friröntgad, supertrevlig-älskar alla människor han träffar och han är dessutom en av de vackraste chowchow jag någonsin sett om han hade fått behålla sin päls och det varit normalt. Detta är den svåra biten av att vara uppfödare, man står hela tiden inför nya och ibland väldigt svåra beslut om vad som är bäst att göra för sin älskade vän och vad man kan göra för att den ska kunna få ett normalt hundliv. Jag jublade över att han var friröntgad när det resultatet kom med tanke på aveln men detta har jag ingen glädje av i dag när jag ser till hur allt blev. Jag hade hellre valt lindriga varianter av HD och ED -fel än detta. En hund med hudproblem är bland det jobbigaste att hålla på med. Jag ska beställa tid och hoppas att jag får den nästa vecka. Nu har jag bara haft mejlkontakt med Rambos veterinär som jag disskuterat olika lösningar med. Hon har även sett de bilderna som nu sitter på min blogg. Nacken som man ser på en av bilderna har han alldeles nyligen tappat pälsen och kvar finns bara tunt med stickelhår. Ut kommer ingen ny päls.Jag har också fått in många tips där de flesta trodde att det var hudsjuksom som Blackskin eller Curshings men han är testad mot allt detta och han har ingen hudsjukdom.Att huden är så mörk beror på att den blir väldigt pigmenterad vid nedrakning av päls. Min egen teori är att det saknas något i hjärnan som gör att blir så här och det är lite annat med honom som har gjort att jag tror att det är där som felet sitter någonstans.....
Som sagt-inga garantier att pälsen kommer tillbaka vid kastrering men innan det ena eller andra beslutet tas så ska hudveterinären få titta på honom i verkligheten för hon har bara sett bilder på honom under det senaste halvåret men vi har haft väldigt tät kontakt...
Tråkigt och ledsamt är det hur som helst... Glad att ha så mycket support av alla där ute! Är det någon som kan komma på något tips eller har hört att någon annan hund råkat ut för detta- behöver inte vara en chowchow så tveka inte att mejla mig för hur det än blir med Rambo så skulle jag gärna vilja ha ett svar på vad detta kan vara.... Tack för allt stöd!