söndag 19 oktober 2008

Älgjakt-Älgflugor-Rovdjur och Röngten i morgon!

Äntligen är älgjakts veckan över för denna gång. Nu kommer det bara att fortsätta på helgerna men det blir i alla fall något lugnare. Skogen som annars är så lugn blir i gungning under denna vecka och det är inte djuren som härjar utan alla dessa jägare. Man kan knappt gå på gamla grusvägar där ingen kör bil annars utan att under denna vecka nästan bli påkörd av en galen jägare som gasar så gruset sprutar efter bilen och kör slalom mellan mig och mina chowar för att komma fram till sitt pass så fort som möjligt. Jag är rädd för att man ska bli skjuten, eller att chowarna blir skjutna och det läser man om varje år att det händer att folk blir skjutna under älgjakten. Efter denna vecka nu så kommer det att ligga slaktavfall lite här och var och nära bebyggelse och sedan ska de varghatande jägare svära över att vi har varg och björn in på knuten. Jag själv tycker inte att det är så konstigt. De matar dem in på knuten. Många jakthundar får dessutom nästan ligga i gipsvagga för att de stått i en hundgård ett helt år och får sina korta promenader om ens några alls, i alla fall inget som kan jämföras med vad de ska prestera under jakten som pågår en sådan kort tid. Jag skulle vara mer orolig för hur min jakthund (om jag hade någon) skulle må efter dessa prestationer än att vargen skulle ta den. Något man ofta hör av jägare är att de inte kan släppa sin hund för det finns så mycket varg i vissa områden.-- Jaga med dem i band då!!!
Nu är inte alla jägare så här och jakt i all ära under kontrollerade former. Efter allt som är så blir jag alldeles förvånad när folk säger att de inte vill gå ut i skogen på promenad för att de är rädda för att få älgflugor på sig! De äter inte på människor för de kan inte livnära sig på människoblod men de kan bitas men det gör myggen och knotten också. Jag har också hört att folk är rädda för att gå i skogen för att det finns varg och björn. Jag går i skogen varje dag, än har jag varken sett björn eller varg. Det känns som att risken är större att man ska bli överkörd eller skjuten av upphetsade jägare under denna vecka än att vargen eller björnen tar mig. Jakt på rovdjur kan man disskutera ihjäl sig om och bli osams med folk också. Jag anser att rovdjuren ska få finnas i skogen men visst ska man få jaga dem om de ger sig på människor eller börjar ta tamdjur, men ute i skogen kan de väl få vara i fred.
Nog om detta, nu är det bara att fokusera på Rambos röngten i morgon. Spännande-spännande! Håll tummarna för oss!

Inga kommentarer: