onsdag 14 januari 2009

Priscilla är i Sverige men vilken resa.....

Klockan är sju på morgon och jag har ännu inte hunnit tagit några nya kort på de små utan tänkte berätta om min resa. Jag skulle även haft Annika(Nellwood's) med på min resa men hon hade fått magsjuka som sprider sig överallt just nu. Så hon fick stanna hemma i Norrland. I alla fall så i söndags åkte jag mot Göteborg för att hälsa på Gitte, Pirjo och "våran" Hugo. Hittade dit direkt, egentligen helt fantastiskt med tanke på att jag körde en annan väg mot vad min vägbeskrivning sa att jag skulle köra. Det var i alla fall jätte trevligt med god mat och vin och trevligt sällskap och Hugo har vuxit till sig rejält. En mycket lugnare Hugo än vad jag minns, men han är en stor chowhane och kommer att bli större också. Hugo är jätte fin! Måndag morgon så skulle resan gå till Danmark kl.9:30 så Gitte körde mig och bilen ner till Stena terminalen så att jag kom dit i rusningtrafiken en måndag morgon. Efter det gick hon till sitt jobb. Då börjar det..... Färjan är inställd pga hårda vindar över sundet så den färjan jag skulle med över stod kvar i Danmark. En hård vind hade slagit in färjan i kajen så det hade blivit ett hål i skrovet. Jag gick upp på terminalen och bokade om biljetten efter att ha kollat om det fanns snabbare vägar över på andra ställen men icke. Jag tog den andra Stena färjan över kl.13:30 med hopp om att vara framme hos Hanne och Kaj i Danmark vid 19:00 på kvällen, fick även ringa Gitte och be henne ringa till Hanne i Danmark och förklara vad jag var någonstans. Gitte pratar danska och jag var rädd att om jag ringde själv att jag och Hanne inte skulle förstå varandra. När jag sitter på båten och tror att jag ska vara framme ca. 16:45 så säger kaptenen i högtalaren att de har sänkt farten på färjan pga hårda vindar så vi är inte i Frederikshavn förrän vid 19:00. Den tiden hade jag räknat med att vara hemma hos Hanne och Kaj i Danmark. Skickade sms till Hanne denna gång och talade om att jag säkerligen inte är framme hos dem förrän närmare 21:00. När klockan var nästan 19:00 rullade jag i alla fall av båten i Frederikshavn och började köra som om jag hade stulit både bil och bensin. Hanne och Kaj hade flyttat så jag hade vägbeskrivning med mig och visste bara att bilresan hem till dem tar ca.2 timmar. Jag körde in på deras gård vid ca.20:30, hittade dit direkt som tur var för när man träffas ungefär bara en gång om året så vill man ha tid att sitta och prata och titta runt på alla chowar hon har. Vi hann ingenting av detta. När vi hade ätit och satt och pratade så fick även Hanne magsjuka. Hon blev jätte sjuk. Helt plötsligt också, hade inte känt någonting innan. Så vi gick och lade oss och jag sov i alla fall. På morgon åkte jag ca. 8:20 med lilla Priscilla från Hanne och Kaj mot Frederikshavn. Lite gny i bilen men hon lugnade sig och sov. När vi satt på terminalen i Frederikshavn och väntade in färjan så helt plötsligt knackar det på bilrutan och... Jag vet inte vad det var egentligen. Två killar med kamera och mikrofon som sprang runt och intervjuvade folk om de hade köpt sprit i Danmark eller något annat. Nej, jag har köpt en hundvalp sa jag och de filmade både mig och valpen. Bla, bla bla... Jag tänkte att det här är ett skämt allting.... Jag har aldrig varit med om något liknande. Vi har sagt att det får bli en ny resa framåt sommaren eller någonting så vi hinner träffas och prata. Det är så himla tråkigt att det blev så mycket förlorad tid med allt krångel med tider, färjor och magsjuka. Få se om jag också blir sjuk inom de närmaste dagarna. Valparna är nu på plats hemma hos oss och igår kväll var det ett riktigt liv här med Dylan och Priscilla men allt går jätte fint i alla fall och natten har de sovit tillsammans och allt har varit lugnt och skönt. Nya bilder på Dylan och Priscilla kommer under veckan på hemsidan mm. Tack till Gitte och Pirjo för en trevlig kväll, med god mat och dryck och all hjälp med telefonsamtal till Danmark-Allt! Tack också till Hanne och Kaj för en trevlig kväll med god mat och dryck och för en helt underbar liten valp. Vi tar igen förlorad tid nästa gång!

Inga kommentarer: