söndag 12 april 2009

Utställning i Kista/Stockholm i dag.....

Nu är jag riktigt besviken och var väldigt arg för några timmar också efter utställningen i Kista i dag. Jag var där med Rambo och Corina och ställde ut dem i dag.
Trevliga människor och roligt med alla chowar. Corina och Rambo skötte sig exemplariskt.
De var verkligen superduktiga. Corina fick en "slät" etta men jätte fin kritik.
Det fanns inget negativt på den kritiklappen...... Sedan kommer vi till Rambos kritik, som för övrigt var den längsta kritik jag fått skriven någonsin, det mesta var bra men domaren tyckte att han hade entropion!!!!!
Han fick en 0:a!!!!!!- Så här står det i min utställningsbok om vad en 0:a står för "0 tilldelas den hund som a) är exteriört otypisk eller har fel som anges som diskvalificerande i rasens standard, b) har sådana anatomiska defekter att de väsentligt påverkar hundens hälsa och sundhet, med särskild beaktning av rasen ursprung/funktion/användningsområde. c)kryptorchid, d) i ringen visar aggressivitet eller tydligt flyktbeetende, det vill säga då hund kastar sig paniskt iväg från domaren och det inte finns någon möjlighet att närma sig hunden på naturlig väg. Andra avvikelser i mentaliteten skall bedömas enligt rasstandardens krav."
När Rambo röngtades för HD/AD så kollade veterinären i genom hela hunden--- Inte ett fel på honom. Han har djupt liggande ögon men ingen entropion och inga blöta ögon heller för den delen.
Det här kommer vi att överklaga för det är inte rättvist tycker vi att en friröngtad hund som inte har entropion åker ut med en 0:a för att domaren tyckte för några sekunder att hon var veterinär och inte tyckte om hans djupt liggande ögon och detta är verkligen 2 helt skilda saker.
Rambo har aldrig varit till en veterinär för något och är en helt underbar, frisk hund med ett helt fantastiskt temperament, men en 0:a i protokollet kan betyda att många blir skrämda men som tur var så var många chowchowuppfödare på plats och många chowchow vänner som åtminstone tittade på honom och förstod lika lite som jag.... Alla sa det att "överklaga", och det tänker vi göra.
Först ska man betala 370 kronor för att ställa ut honom och få en 0:a sedan blir det säkert minst en 500-ing vid veterinären för att få ett intyg om att han inte har entropion, men hellre det än en skrämmande 0:a som han inte förtjänar....
Varför gav domaren inte mig en 2:a i stället? Jag tar att Rambo inte är domarens typ men jag tar inte något som inte är eller finns.....
Fortsättning följer om detta.......... Jag ska ta tag i det här så fort tid finnes....... Det konstiga är att när Rambo sist ställdes ut så åkte vi hem med ett CK och Rambo blev 3:dje bästa hanen för dagen...... Det går fort i hockey....*suck*

3 kommentarer:

kickiwinther sa...

Men herre GUD va f-n !!!! va dommarn full eller ???? helt OTROLIGT vilken resa du va med om i dag da , stackars dig du får då va mä om de mesta. kram kram

Sara sa...

VA FAN ÄR DET JAG LÄSER , NOLLA ?
NÄ NU JÄKLARS..

Annarella sa...

Men FY vad ILLA! Jag blir så förbaskad!! Helt klart ska du överklaga detta ja! Så TRÅKIGT med domare som inte vet vad dom talar om! Jag förstår din ilska!!!